Nattvandringar skapar trygghet!

Nattvandringar arrangeras regelbundet av kommunens fältassistenter och är en viktig del av Föreningsstegets verksamhet. Varje förening i Föreningssteget ställer upp med minst en vuxen person under en nattvandring per år. Föreningssteget bidrar med cirka 100 nattvandrare per år.

Nattvandringar bidrar till ett tryggare Oskarshamn. Det viktiga är att du som nykter vuxen finns på stan som ett stöd för våra barn och ungdomar. En ökad närvaro av nyktra vuxna ger en lugnande effekt och ökad trygghet för ungdomar som vistas på stan under kvällar och nätter.

Under år 2019 erbjuder Föreningssteget 500 kronor/person till den förening som är med och nattvandrar. Max 2 personer/nattvandring från samma förening. Det är begränsat antal personer/föreningar per nattvandring som kan ta del av erbjudandet. Anmälan krävs och det är först till kvarn som gäller. Krav är att man måste delta vid bestämda samlingar och under hela kvällen.

Nattvandringar 2019:
Samling sker hos Fältarna på Hamngatan 8A om inget annat anges. Det bjuds på fika och det finns reflexvästar att låna.
Har du/ni möjlighet att vara med vid något av tillfällena, kontakta Fältarna på tel. 0491-76 46 59 eller skicka ett mejl till: nattvandring@foreningssteget.se

• Fredag 1 februari, nattinnebandy, Oscarsgymnasiet, samling kl. 19:00
  • Tisdag 30 april, Valborgsmässoafton, samling kl. 19:00
  • Lördag 4 maj, rugby, Oscarsgymnasiet, samling  kl. 19:00
  • Fredag 14 juni, skolavslutning, samling kl. 20:00
  • Fredag 5 juli, Latitud 57, samling kl. 20:00

Respektive medlemsförening noterar sin närvaro i Föreningsstegets loggbok som finns i lokalen. Därefter har fältassistenterna en genomgång inför kvällen varefter nattvandrarna går ut i grupper. I regel sker en återsamling under kvällens gång.

Att nattvandra är att ge av sin tid och på ett enkelt sätt ställa upp för de unga i samhället.

Några gyllene regler:

• Var synlig, observera och hjälp till. Tillkalla hjälp vid behov.
  • Gå alltid ut i grupper om minst två personer.
  • Lyssna på och prata med ungdomarna, agera rådgivande inom ramen för sunt förnuft.

OBS! Varma jackor i olika storlekar finns för Föreningsstegets nattvandrare.

För information kontakta fältassistenterna på telefon 0491-76 46 59 eller maila nattvandring@foreningssteget.se