Nyheter för föreningssteget

Temakvällen som berörde alla

Det var representanter från kommunen och 11 idrottsföreningar som kom för att ta del av temakvällen om föreningsliv och integration.  Under föreläsningarna såg man igenkännande nickningar här och var i salen.  Det var mycket allvar men också glada skratt.

Stefan Bragsjö från Vimmerby IF berättade att i samarbete med Vimmerby kommun har det skapats nya vänskaper, nya mötesplatser och flera nya arbetstillfällen genom integrationsarbetet med nyanlända. Stefan sa – Det har inte varit lätt och allt är inte perfekt. Men vi har roligt och alla ska vara med!

Marie Hjertquist från Bildningsförvaltningen i Oskarshamn informerade om hur många nyanlända personer som bor i Oskarshamn. Men också om hur många nyanlända barn som går i skolan och hur många barn som stod i kö för att få börja.

IFK Oskarshamn har bildat ett nytt utvecklingslag med spelare från 13 olika nationer. Lagledare Lasse Lindqvist berättade hur klubben har agerat i situationen och arbetet med det nya laget. Lasse presenterade stolt några av lagets spelare som hade följt med honom till temakvällen. Han ansåg att de var till stor hjälp gällande språket men också till att få med de andra grabbarna i laget på olika aktiviteter.

Ulrika Ringström från Smålandsidrotten berättade om hur man kan söka pengar till sin förenings integrationsarbete.

Det blev en kväll som blev mycket uppskattad av både föreläsare och deltagare. Det var bra föreläsningar och det ställdes många frågor. Personer från olika föreningar gav tips och goda råd och några berättade om sina egna privata erfarenheter.  Som medarrangörer av temakvällen hoppas vi att den gav inspiration till alla som var där. Och förhoppningsvis var det här ett startskott till nya möjligheter och samarbeten i Oskarshamn.